headerphoto

•   •   •

STÁŽ VO VALENCII - 2016

Valencia je tretie najväčšie mesto Španielska. Leží pri Stredozemnom mori. Má okolo 800 000 obyvateľov a je to naozaj krásne mesto plné zelene, historických pamiatok, ktoré ladia s úžasnou modernou architektúrou. Rozhodli sme sa, že vám bude posielať správy o tom, čo robíme.

18. apríl 2016

Cesta do Budapešti bola veľmi náročná a únavná, lebo sme nevedeli oka zažmúriť. Keď sme dorazili na letisko, boli sme nadšení. Pri kontrole však Kaja stratila letenku, chvalabohu, že zamestnanci letiska vedeli, kde ju hľadať. Niektorí boli aj „obchytkávaní“, keď prechádzali cez skener. Cesta lietadlom do Frankfurtu bola nádherná, obzvlášť pre tých, ktorí leteli prvýkrát. Pri vzlietnutí sme pocítili motýliky v bruchu a počas letu aj tlak v ušiach. Pri pristávaní pilot prudko zabrzdil a s nami trhlo dopredu. Ubytovaní sme v rodinách po dvoch, my sme tri na najvyššom poschodí mestského domu v centre Valencie. Bývame ako v rozprávke.

Kaja J., Ivana a Dominika z II. I

Na letisku
Barborka a jej prvý let

Také boli nadšené, že neustále meškali, boli ako spomalené filmy. Slovo obchytkávaní, aj keď s úvodzovkami je prehnané, náhodne vyberali na osobnú kontrolu. Ja som mala motýliky v bruchu, keď som sa zaľúbila. Ako niektorým málo stačí, ?. Tlak v ušiach je v poriadku a cuklo primerané vyjadrenie.

19. apríl 2016

Prvý deň po prílete. Ráno nás rodinky odviedli do školy ESMOVIA, kde sme mali oficiálne privítanie a dostali sme pokyny. Už hneď od 10. hodiny sme sa boli predstaviť vo firmách, v ktorých budeme pracovať. O 15. hodine sme mali v Esmovii rýchlokurz španielčiny, ktorý bol zábavný, ale hlavne náučný. Každý z nás zvládol rýchle základy španielčiny veľmi dobre. Po skončení sme mali voľno, tak sme si išli sadnúť na kávu a poobzerať okolie. Večer o 18.30 sme mali prehliadku historických pamiatok Valencie a po jej skončení sme si posedeli v reštaurácii SOL I LADA. Tam sme ochutnali typické španielske jedlá ako kalamáre, opekané zemiaky a ďalšie špeciality, no ani neviem čo to bolo :D . V dobrej nálade sme sa všetci rozišli do svojich veľkopriestranných bytov.
Koniec hlásenia pre prvý deň.
Všetkých pozdravujeme, najmä IV.I a triednu profesorku.

Katka Birošová a Radka Smetanová

Fotografie:
Tak veselo nám bolo na prehliadke Valencie
Ochutnali sme špeciality
Mercado central, úžasný trh, ktorý určite ešte navštívime
Ďalšia zaujímavosť Valencie - najužší dom
Tapas párty

Komentár: Od prvého dňa je pani profesorka Korcsmárosová starostlivou „mamkou“, ktorá sa o každého stará, o každého sa bojí a všetko chce mať v dobrom slova zmysle pod kontrolou. Darí sa jej to. Naše „deti“ podávajú hlásenia kde sú, čo robia, čo jedia...posielajú kopu fotiek, veď už na tretí deň mala preplnený telefón. Ja som taký kompas, aby sme sa nestratili, dávam tipy na voľnočasové aktivity (exkurzie do galérií, múzeá atď.) a pani profesorka Korcsmárosová ma vtipne nazvala duracelkou ako ten zajačik z reklamy.

20. apríl 2016

Dobrý večer! V obchodoch vo Valencii sa dajú nájsť rozličné kozmetické prípravky, ktoré sú iné ako naše. Dočítal som sa, že voda je pitná, ale je to upravená morská voda. V obchodných domoch môžeme nájsť rôzne sady na depiláciu a mnoho depilačných krémov, lebo Španieli sú viac ochlpení ako ľudia v iných krajinách. Španielky často chodia na depiláciu hornej pery a chĺpkov v nose. Našiel som napríklad vosk a prípravky na brazílsku depiláciu. Novinkou pre mňa boli depilačné krémy pre mužov, o ktorých som počul, ale u nás sa nevyskytujú. Ďalším bonusom pre mňa boli prírodné hubky z mora a žinky na umývanie tela za dobrú cenu. Videl som aj cibuľový šampón, o ktorom som doteraz nepočul. Za lacný peniaz v bežnom supermarkete zoženiete alkoholovú dezinfekciu.

Zdraví vás Tomáš Pástor

Fotografie:
Aj takýto úkon naši žiaci v práci videli
Jarka Forraiová so svojou šéfkou v salóne
Kozmetické salóny sú kvalitne vybavené
Salón, v ktorom Jarka pracuje

Komentár: Tešíme sa, že sa naši stážisti v práci uchytili. Kaderníci neskladajú len uteráky, ale aj umývajú a strihajú vlasy, robia fúkanú, farbia, dokonca holia, vedia ukázať iný spôsob masáže hlavy, čo Španieli veľmi oceňujú. Samozrejme, že robia aj prípravné práce ako napríklad strihanie alobalu na melír či upratujú. Vizážisti robia nechty, masáže tváre, dekoltu, nôh, novinkou je pre nich laserová depilácia, vyskúšali si masážne stroje, niektorí boli v soláriu, pozerali sa na tetovanie obočia. Veľmi oceňujeme, že španielski zamestnávatelia si našich študentov odskúšali na sebe a potom sa ich nebáli dať pracovať so zákazníkmi. Je to len štvrtý deň a naši žiaci už môžu ukázať svoje zručnosti, čo je super.

Korcsmárosová a Fertaľová

21. apríl 2016

V stredu večer sme boli s Denisou (dobrovoľne) na prehliadku grafitov mestom s Esmoviou. Najprv sme navštívili malý "obchod" s obrazmi jedného maliara, ktorý pochádza z Valencie. Boli to obrazy maľované prevažne sprejmi. Potom nás previedli po meste, kde sme sa zastavovali na rôznych miestach s grafitmi. Boli to grafity, ktoré mali nejakú myšlienku alebo chceli poukázať na nejakú situáciu či problém (podobne ako niektorí básnici). Vo štvrtok sme po práci boli s profesorkami v Múzeu Taurino, kde sme mohli zakúsiť trochu zo španielskej kultúry. V práci je super. Páči sa mi ich prístup ku mne. Zaujímajú sa a dávajú mi pracovať. Hneď v prvý deň som strihal šéfa a deň nato som holil kolegu originálnym spôsobom (horúci uterák, britva, štetka, studený uterák, voda po holení).Je to pre mňa zážitok, keďže to bolo moje prvé holenie and I´m going to be barber. :D
Toť vsjo. :D

Rado Bajus

Rado v akcii – v Španielsku je bežné aj holenie
Deniska na prehliadke grafitov
V galérii grafiťákov
Na prehliadke koridy, arény na býčie zápasy
Slovenský toreador vchádza do koridy...

Komentár: Škola Esmovia sa nachádza blízko Múzea Taurino. Je to veľká korida na býčie zápasy, ktorá nám pripomína koloseum (a my to tak pracovne voláme). Najprv sme sa išli pozrieť priamo do veľkého kotla, kde sa cvičili mladí adepti na matadorov. V múzeu boli zaujímavé fotografie, kostýmy pikadorov a matadorov, pozreli sme si aj film, po ktorom bolo niektorým trochu smutno a ľúto týchto krásnych zvierat... Pre Španielov je korida skúškou statočnosti, vec cti a toto 2,5 hodinové divadlo patrí k ich kultúre. Najväčšou odmenou pre toreadora je, ak dostane povolenie na jedno či dve uši zo zabitého býka, dokonca jeho chvost... Tak ako, obdivujete koridu a či sa pridáte na stranu ochrancov zvierat?

Erika Fertaľová

22. apríl 2016

Dňa 22.4.2016 nás Esmovia pozvala na kultúrne podujatie Flamengo fiesta, ktorá sa konala vo veľkom parku. Na jednom mieste bolo vyše 100 dievčat, mali oblečené ich tradičné kostýmy. Celý večer hrala hudba v rytme flamenga. Všade sa spievalo a hlavne tancovalo. V parku boli rôzne stánky s občerstvením, kde sa podávali tradičné španielske jedlá podľa regiónov ako napríklad tapas alebo paella. Úvod fiesty začal flamengom všetkých tanečníc, ktoré spolu tancovali v strede plochy. Po vystúpení sa všetci rozišli do stánkov, kde už boli pripravené jedlá. Aj my sme ich ochutnali. Pri výbere nám radil Jorge, animátor z Esmovie. V jednotlivých stánkoch boli aj malé pódia, kde si mohli ľudia zatancovať flamengo. Atmosféra bola úžasná. Nielen mladí sa zabávali, ale aj babky a dedkovia. Asi čo najviac nás zaujalo na Španieloch je ich temperament, ktorý nikdy nezanikne a vášeň k tancu, bez ktorého si nevieme predstaviť ich typický španielsky tanec.

Janka Vargovčáková

Komentár: Pre mňa bola zaujímavá prvá časť tejto akcie, prostredníctvom ktorej sme sa zoznamovali so stážistami z Talianska. Bola to ukážka toho, ako sa máme učiť cudzí jazyk, že opakovanie je matka múdrosti, ale aj ako prekonávať zábrany, vedieť podať ruku, objať neznámeho, predstaviť sa. Zaujímavé a pre Slovákov veľmi poučné. A teraz trošku informácií priamo z pracovísk. V sprievode pracovníkov z Esmovie navštevujeme pracoviská a našich stážistov. Vieme porovnať kto ako pracuje, ako sú s nimi ich tútori spokojní, ale aj to, v akom prostredí pracujú. Niektoré salóny sú krásne, vo veľkom priestore, niektoré povedzme útulné. Sledujeme hygienu a tu musím konštatovať, že všetko závisí vždy od ľudí a ich prístupu, určite tak ako u nás. Nie každý z našich mal šťastie na veľkolepý salón, na dobrý pracovný čas. Napriek tomu ukazujú svoje zručnosti, snahu zlepšiť sa, ich tútori ich chvália. Len jedna výčitka, ktorú smerujem v prvom rade na seba - neovládame cudzie jazyky, takto si zatvárame dvere. Sebareflexia – určite sa prihlásim na oživenie mojej skoro zabudnutej angličtiny.

Korcsmárosová

Angličtina je medzinárodný jazyk a preto som očakávala dobré znalosti z tohto jazyka v prostredí, v ktorom sa nachádzame. Opak je pravdou. Angličtinu ovládajú iba v Esmovii, inak v bežnom živote sa stretávame len so základnými znalosťami, preto sa nemusíme hanbiť za jednoduchú angličtinu a často i gestikuláciu, ktorá je veľmi potrebná. Napriek tomu sa vo svete nestratíme, dokážeme svoju vynaliezavosť a dohodneme sa za každých okolností. Vďaka za každú skúsenosť, či už je to znalosť či neznalosť jazyka.

Vinclavová

Veľmi nás potešili slová Justyny z Esmovie, ktorá nám tlmočila pochvalné vyjadrenia firiem, v ktorých naši študenti pracujú. Osvedčili sa odborne, ale aj ľudsky svojim prístupom a záujmom k práci, vynaliezavosťou a humorom. Vraj vylepšili dojem, ktorý tu zanechala posledná slovenská skupina... My sme radi.

Fotografie:
Atmosféra na fieste bola elektrizujúca
Dobrú chuť a na zdravie!
Zábava s našimi animátormi z Esmovie
Jarka fénuje svoju šéfku
Jeden zo symbolov Valencie - netopier - sa nachádza aj na architektonických pamiatkach
Na fieste a flamengu sa dalo inšpirovať na maturitnú tému Carmen
Španieli sú temperamentní
Krásavice zo Španielska a Slovenska
Pred fiestou sme sa zoznámili so študentami z Talianska
Veľkým bonusom stáže je to, že sa naučíme orientovať vo veľkom meste
Prechádzka večernou Valenciou má svoje čaro

23. apríl 2016

Zdravíme, trošku vám povieme o dnešnom dni. Dnes nám pani profesorky zorganizovali prekrásny deň. Doobeda sme navštívili centrálne trhovisko Valencie – Mercado Central a poobede sme boli spoločne na pláži. Trhovisko sa nachádza v blízkosti centra. Budova má historický charakter a je veľmi priestranná. Vo vnútri sa nachádzali stánky s ovocím, zeleninou a morskými dobrotami, typickými pochutinami a suvenírmi z Valencie. Každý si tam prišiel na svoje. Pláž sa nachádza ďalej od mesta. Privítalo nás prekrásne počasie. Vyskúšali sme aj more, bolo príjemne osviežujúce. Našli sme tam rôzne druhy mušlí a zopár sme si ponechali. Animátori z Esmovie sa nám postarali o dobrú zábavu, zahrali sme si volejbal, neskôr sme spolu prichystali ich špeciálny drink sangriu. Z pláže nás vyhnala piesočná búrka, a tak skončil náš prekrásny deň.

S pozdravom Jaroslava a Jarmila

Fotografie:
Aj vo Valencii sa môžete povoziť na bričke
Centrálne trhovisko Mercado Central
Janka s úlovkom mušlí
Jorge nám pripravuje sangriu
Mercado má nádhernú kupolu
Na Mercade je neskutočné množstvo čerstvých plodov mora
Na pláži sme si zahrali volejbal
Na trhovisku sme čo - to ochutnali, ale aj nakúpili
Naše dve Jarky
Ovocie chutí v Španielsku naozaj ako ovocie, nie ako kaleráb...
Pochutnáte si na chobotnici, či radšej nie...
Radka na trhovisku
Rýchlo dopiť, počasie sa začína prudko meniť a dvíha sa vietor
Veľmi sme sa tešili na more, no na kúpanie to veru nebolo

Komentár: Čo je sangria? Keď sa budeme držať postupu, ktorým pripravovali nápoj naši animátori, bude to veľmi jednoduché. Zmiešali červené víno s cukrom, pridali pokrájané broskyne a pomaranče, ľad a poriadne to premiešali. Pripravovali to v plastovom vedierku a elegantne podávali v plastových pohároch. Čo sme ale odkukali na stolíkoch malých kaviarničiek. Ovocie môže byť rôzne, do niektorých sa pridáva aj alkohol, krásny pohár, slamky. Je to tradičný nápoj asi v celom Španielsku, pijú ho domáci, ale najmä turisti. Tých je vo Valencii veľa. Prechádzajú sa po centre mesta, posedávajú priamo na uliciach, chutnajú tapas a všetci pijú veľa kávy. Miešajú sa s domácimi, ktorí raňajkujú v malých tapas baroch a nie tak, ako je zvykom u nás doma.

Korcsmárosová

Moje chuťové poháriky si na trhu prišli na svoje... Mňaaaam :-D Najviac ma oslovili veľké sušené šunky, ktoré mi pripadajú ako proteínové gitary.

24. apríl 2016

Dnešný deň sme prežili na poznávacom výlete vo Valencii vo veľkom komplexe, ktorý má názov City of Arts and Sciences. Naša prehliadka začala v Oceánografii, kde sme videli množstvo zaujímavých rybiek, žralokov, delfínov. Boli sme na delfínej show, na ktorej s delfínmi vystupoval aj veľmi pohľadný cvičiteľ. Neskôr naše kroky smerovali do vedeckého múzea, v ktorom sme si mohli vyskúšať všelijakú modernú technológiu, ale aj pozrieť sa do minulosti a zamyslieť sa, ako ďaleko technológia postúpila. Našu prehliadku sme zakončili pri 3D filme. Bola tam dobrá akustika a spiaca atmosféra. Každopádne film bol veľmi poučný. Týmto sa chcem poďakovať všetkým učiteľom, ktorí nám umožnili prežiť tak krásny poznávací deň.

Kajka a Bača, II. I

Po krásnom prežitom dni sme sa pár ľudí zišli, aby sme išli do kostola na nedeľnú sv. omšu. Po príchode do hlavnej katedrály sme si sadli do lavice a každý osobne sa buď pomodlil, poprosil o pomoc, poďakoval sa za dnešný deň alebo len tak v tichu sedel. Aj keď omša bola v španielčine, vôbec nám to nevadilo. Po zaujímavej sv. omši sme sa všetci rozišli do svojich domovov.

Denisa Kolesárová

Fotografie:
Celý komplex vyznieva až futuristicky
Dá sa tu stráviť aj celý víkend
Delfinárium bolo veľmi emocionálne
Delfíny sú krásne a inteligentné
Deniska v podmorskom svete
Hemisferic, kde sme pozerali 3D film
Katka a žraloky
Mestečko umenia a vedy vo Valencii nám vyrazilo dych
Palác vedy princa Filipa ako kostra dinosaura
Paráda, po celej stene steká voda
Pomóc, kde je východ!
Pozrite ako sa tie delfíny usmievajú
Rado operuje
Skok z miesta v podaní pani profesorky
Spoločná fotka pred Oceanografic
Škola hrou, vyskúšali sme si rôzne aktivity
V paláci vedy sme si to užili
Videli sme množstvo vodných zvierat a vtákov, aj krokodíly
Všade je veľa zelene a palmy tomu dávajú exotický nádych

Komentár Na Valencii je krásne harmonické spojenie starého historického centra s modernou architektúrou. City of Arts and Sciences bolo vybudované v pôvodnom koryte rieky Turia, ktorá mesto trápila povodňami. Celý komplex má 350 000 m2 a stavali ho v rokoch 1991 – 2005. Vystúpenie v delfináriu niektorých z nás dojalo k slzám a to doslovne... aj žraloky plávajúce nad hlavou nevidíte každý deň. V Múzeu vedy princa Filipa sme sa vybláznili na interaktívnym hrách, jeho budova ma pripomínať kostru dinosaura, Hemisferic, kde sme pozerali 3D film, zasa ľudské oko. Perfektný deň!

25. apríl 2016

Salón, v ktorom pracujem, sa volá De Sancho Estilistas a je moderne zariadený. Pracujú v ňom mladí ľudia, ktorí sú veľmi milí a oddaní svojej práci. Cítim sa pri nich dobre a je s nimi sranda, hlavne keď ich učím po slovensky. Najviac zábavné mi prišlo, keď som ich učila jazykolam "STRČ PRST SKRZ KRK" a oni sa ma potom opýtali, prečo si majú strkať prsty do krku, ale nevedela som im vysvetliť že je to len jazykolam. Okrem toho ich učím aj ďalšie iné slovíčka ako napr.: ĎAKUJEM, NA ZDRAVIE, DOBRÚ CHUŤ, AHOJ.. Ide im to veľmi dobre. So svojimi kolegami som veľmi spokojná, nevymenila by som ich!

Tatiana Ferková

Figliarska nálada
Aj takto bývame
V Španielsku ochutnávame tradičné jedlá, hlavne morské plody
Jarka a Jorge z Esmovie
Návšteva v salóne Tomáša a Dominiky

Komentár: Uvažujem, ako sa tie naše „deti“ menia... Takéto stáže posúvajú ich osobnosti dopredu. Vystrašené z veľkého mesta a jeho dopravy, a po niekoľkých dňoch im už nerobí problém cestovať autobusom či metrom. Pracujú v salónoch aj do 19.00 večer, niektorí sa naozaj narobia, klobúk dole. Teším sa, ako sa ony tešia, čo nové v salóne videli, ako si Tomáš vždy kúpi nejaký zaujímavý kozmetický prípravok, ako naše dievčatá naučili klasickú masáž Španielky, ktoré sa nechali od nich rozmaznávať... Ešte viac sa teším, že sa učia kriticky hodnotiť a porovnávať, lebo hoci je to tu krásne, nie všetko v Španielsku a v západnej Európe je lepšie a na vyššej úrovni. Takéto skúsenosti im nikto nevezme.

26. apríl 2016

Dnes sme si s Radom kúpili ovocie zvané cherimoya. Je to vynikajúce ovocie pochádzajúce zo Španielska. Má výraznú chuť po banánoch, jahodách a broskyniach. Obsahuje mnoho prospešných látok a minerálov, takže je vhodné pri onkologickej liečbe. Odporúčam ochutnať, chutí vynikajúco, smie sa konzumovať iba biela dužina, keďže kôstky sú prudko jedovaté.

Tomáš Pástor

Dnes sme navštívili futbalový štadión vo Valencii. Je to veľký a krásny štadión, ktorý bol založený v roku 1919 a kapacita divákov je 53 000. V momente, keď som uvidela trávnik a tribúny plné sedadiel, tak som si na tých tribúnach predstavila veľa fandiacich fanúšikov a na trávniku futbalistov ako na zápase. Farby tímu sú oranžová, biela a z čiernych sedadiel bol urobený motív netopiera. Najkrajšie pre mňa bolo keď som mohla byť v ich šatni, sadnúť si na miesto obľúbeného futbalistu a predstavovať si, že tu sedáva on. Videli sme tam aj iné zaujímavosti, ako napr. futbalové poháre, kaplnku a aj trošku z histórie.

Lívia Rajňáková

Fotografie:
Logo netopiera na hľadisku štadióna
Futbalový štadión je naozaj obrovský
Tomáš ochutnal cherimoyu
Nová hviezda CF Valencia
Radka sa naozaj veľmi rada fotí...
Super dvojka - Kaja a Barborka vo vnútri štadióna
Tlačová konferencia futbalistiek CF Košice
Aj pre Radku je táto stáž veľkou skúsenosťou
Radkin salón
Radka so svojimi kolegyňami
Návšteva v salóne, kde pracuje Rado
Radov salón je naozaj pekný a moderný
Deniskin salón
Deniska sa v salóne ani nezastaví a sú s ňou veľmi spokojní

Komentár: Štadión CF Valencia bol jedinečným zážitkom. Dozvedeli sme sa o jeho úspechoch, pádoch a o histórii. Mohli sme sa pohybovať v zákulisí, kde majú prístup samotní hráči a tréneri,čo bolo pre nás veľmi zaujímavé. Z tribúny sme sa dostali do šatní i na striedačky pri ihrisku, bolo to autentické. Navštívili sme kaplnku štadióna i miestnosti určené na tlačovky. Videli sme aj dresy, vlajky a samozrejme i víťazné trofeje klubu. Aj keď vstupné nebolo pre našich študentov najlacnejšie (7,80 euro), nikto neoľutoval, že tu bol. Všetci sme boli nadšení

Vinclavová a Fertaľová

27. apríl 2016

Stredu sme trávili na strednej odbornej škole vo Valencii, v ktorej sa študuje elektrotechnika, kozmetika - vizáž a svoj odbor si tam našli aj kaderníci. Škola je rozlohou väčšia ako naša a moderne zariadená. Chodí na ňu cca 1600 žiakov a porovnaním s Gemerskou je to veľký rozdiel. Kozmetici a kaderníci sa delia do skupín, kde sa im dostane iné vzdelanie. Kozmetici používajú moderné prístroje, iné kozmetické prípravky a to isté platí aj u kaderníkov. Nástroje, s ktorými pracujú, si kupujú oni (napr. pinzeta, umelá hlava so živými vlasmi, nožnice...). Kaderníkom dá škola lak na vlasy a šampón. Samozrejme, že si kozmetičky nemusia kupovať svoju kozmetiku, ale používajú školskú. Pracujú sami na sebe, alebo si výnimočne môžu pozvať príbuzného z rodiny. V salónoch, v ktorých sme pracovali posledné 2 týždne sme si všimli, že na prvom mieste nie je hygiena, ale kvalita práce. Zhodli sme sa, že aj keď majú viac nových prístrojov a inú kozmetiku, s ktorou pracujú, tak nie, sú o nič lepší ako my z Gemerskej. Môžeme byť hrdí nato čo máme doma a aké vzdelanie dostávame. Ďakujeme za príjemné zážitky, dobrodružné výlety a spoznanie španielskych tradícií.

Barbora Stričková a Kaja Harbuľáková, II. I

Vo štvrtok sme boli v škole, ktorá je podobná ako naša. Študujú tam kaderníci ako aj kozmetici. Dĺžka štúdia je 6 rokov a rozdeľuje sa do troch stupňov (každé má 2 roky). Čím vyšší ročník, tým vyššia úroveň vzdelávania a praxe. Študenti majú možnosť pokračovať v štúdiu, ktoré sa venuje nielen starostlivosti o pokožku, ale aj starostlivosti o telo vo väčšom rozsahu. Ako napr. fyzioterapia, hydroterapia a masáže. Majú tam množstvo prístrojov na ošetrovanie tela. Okrem ošetrenia pleti sa vo veľkej miere venujú aj mejkapu (divadelné masky, extravagantné líčenia) a nechtom. Páčila sa mi tam najmä vybavenosť prevádzky a rôznorodosť kozmetiky používanej k rôznym kozmetickým ošetreniam. Som rád, že som mohol navštíviť túto školu, pretože mi to dodalo nový rozhľad a inšpiráciu.

Tomáš Pástor IV. I

V praktickej učebni kozmetiky
Aj manikúra a nechtový dizajn je súčasťou prípravy
Pani majsterka so žiačkou pri hodnotení účesu
Praktická učebňa kaderníkov
Praktické učebne najvyššieho stupňa vzdelávania
Lymfodrenážny prístroj
V školskej knižnici
Vo vestibule školy

Komentár: 1 600 žiakov, 130 učiteľov, pomer podobný tomu nášmu. Veľká škola, veľké priestory. To by bol asi prvý dojem. Privítali nás veľmi milo, podali nám informácie od vzniku školy, cez odbory, národnostné zloženie žiakov. Ukázali nám prevádzky odborov kaderník a kozmetik. Vysvetlili systém vzdelávania na ich škole a predpokladám, že v celom Španielsku v štátnych školách. Druhý dojem, boli veľmi milí, otvorení, ukázali aj to čo nemuseli. Žiaci nižších levelov, odbor kaderník, češú len na figurínach, ale účesy, ktoré sme videli, boli veľmi pekné, nemajú zákazníkov, ale výnimočne češú svojich príbuzných ako už vyššie poznamenali dievčatá. Dievčatá na praxi mali jednotné, pekné čierne kabátikmi s červenými aplikáciami, čo bolo veľmi osviežujúce. Kozmetikov sme nevideli, lebo mali teoretickú prípravu. O to viac sme mali možnosť zoznámiť sa s prístrojmi, napr. hydromasážne prístroje, lymfodrenáž a pod. S takými prístrojmi pracujú žiaci v najvyššom, 3. leveli. Bolo by toho veľa, čo by som mohla ešte porozprávať, ale ako som už predtým napísala - lepšie raz vidieť, ako 3x počuť.

A toto je posledný report. Hasta la vista